Egy sikeres, gördülékeny generációváltást mindig hosszú évek előkészülete és előre átgondolt stratégia kialakítása előz meg. Ez nem az a terület, amit egyik napról a másikra le lehet bonyolítani – legalábbis abban az esetben, ha az értékmegőrzés és hosszú évek tapasztalatának és tudásának átörökítése a cél. A generációváltás egy igen komplex folyamat, melybe ugyanúgy belejátszanak a személyes, érzelmi tényezők, mint a gyakorlati, kivitelezéssel kapcsolatos szempontok.
Magyarországon és Európa elöregedő társadalmaiban egyre inkább sürgetővé és elkerülhetetlenné válik az a kérdés, hogy a korábbi, idősödő generációk, milyen módon adják át a stafétabotot az utánuk következőknek? Egyáltalán átadják-e vagy a végsőkig ragaszkodnak hozzájuk?
Felmérések szerint a cégek csupán 20%-nál készülnek tudatosan a generációváltásra, amit másik oldalról szintén alátámaszt egy adat, mely szerint a vállalkozások 70 - 80%-a nem éli túl a generációváltást, azaz az alapító halálát követő első egy-két éven belül csődbe mennek.
Azonban tudatos felkészüléssel és előre tervezéssel mindez elkerülhető. Egyáltalán nem szükséges, hogy hosszú évtizedek értékes munkája és tapasztalata semmivé legyen. Bár Magyarországon még kevés a jógyakorlat erre, mégis vannak olyan vállalkozások, melyek már nem is egy generációváltást éltek meg és vittek át sikeresen. Ha a generációváltással járó jogi, szervezeti és érzelmi vonatkozásokkal tisztában vagyunk és előre felkészülünk rá, eredményesen átörökíthető az addig megszerzett tudás és tapasztalat.
Generációváltás után csődbe ment cégek
80%
Generációváltást túlélő cégek
20%
coreheed.hu 2019 - 2025 @ Minden jog fenntartva